Nagrywanie gitary, łaczenie z komputerem, prowizorka, półprofeska i Hi-End

Metod podłączania gitar i wzmacniaczy do komputera jest bardzo dużo. Elektronicy i projektancji wymyślali praktycznie w każdej epoce różne typy wtyczek i różne systemy nagrywające. Obecnie mamy całe multum różnego rodzaju kart Artykuly//Akustyka/fotos/muzycznych, studyjny, pseudo High-Definition, High-Fidelty, super 3D surround itp.

Jack 1/2" i inne

Obecnie najpopularniejszym standardem w gitarach jest standard Jack. Składa się on z cypelkowatego wtyku, który wsadzamy do gitary. Standardowa gitara monofoniczna posiada jack MONO posiadajacy jeden cypelek i jedną nazwijmy to: prowadkę do wtykniecia do gitary.

Rysunek 1: Wtyk Jack zwany czasami św. Jackiem
taki oto powyższy wtyk wkładamy do dziurki od naszej gitary (najczęściej). Koniec cypelka jest uznawany za przewód gorący natomiast podłużny walec jest uznawany jako masa i jest połączony (jak to widać w dziale schematy) z mostkiem, ekranem gitary, ekranem przystawek, obudowami potencjometrów i przełaczników.

Moc sygnału przetwornika gitarowego

Sygnał z gitary w zalezności od przetworników jest słaby lub mocny o bardzo zmiennej dynamice. Od okolic 1mV w przypadku starych polskich przetworników i chińskich gitar, do około 30mV w przypadku przetworników Di Marzio Single Coil bezszumnych (takich jakich uzywa Yngwie Malmsteen), aż do około 500-1000mV w przypadku najmocniejszych przetworników pasywnych typu Humbacker i aktywnych, to różnica wielkosci 3 rzędów. Dlatego nie można podłączać gitary bezpośrednio do komputera za pomocą przejściówek z allegro, gdyż stracimy na dynamice, barwie, jakosci.

Przejsciówki, reduktory

Większość przejściówek wykorzystuje wejście mikrofonowe komputera typu PC, o wąskiej dynamice przystosowane do ludzkiej mowy i mikrofonu elektretowego niskiej jakosci. Ja proponuje państwu coś innego, a mianowicie wykorzystanie wyjscia Line IN. Będzie nam potrzebny multiefekt podłogowy lub preamp w racku lub preamp gitarowy lub efekt studyjny z wyjściami stereo...

ZOOM G1 - najpopularniejszy, mogą być też jego odmiany z wyjsćiem stereofonicznym

ZOOM B1 - dla basowców, tak im tez się nalezy komnakt z komputerem

Digitech RP 50 - dla nie'fanów ZOOMA

Jack mini-mini

Jak juz mamy efekt podłogowy - to potrzebujemy kabla do kompa. Ja użyłem kabla od monitora Belinea typu JACK-JACK mini takiego jak poniżej: (ten jest lepszej firmy)
Nastepnie wpiąłem go do :
 Przejsciówki z chińskich słuchawek, udało mi się go tez podpiąć przez złote złacza ze słuchawek KOSS (zdjecie podobne), tą przejściówkę wsadziłem do OUTPUT (ew. wyjścia na SŁUCHAWKI HEADPHONES) naszego multiefektu gitarowego STEREO
Nastepnie małego Jacka wpinamy do wejścia niebieskiego LINE IN naszej karty dźwiękowej:

Po lewej u góry zwykła zintegrowana karta po prawej stara Yamaha a na dole jakiś udający zarąbistego soundbastero podobny Creative.
Do efektów typu RACK STUDYJNY DIGITECH z preampem przyda się nam przejściówka tego typu: Przejsciówka STEREO -> 2x MONO gitarowe
Ogólnie kombinacji tyle co klocków LEGO, ale można wszystko ze wszystkim połączyć.

Uruchomienie

Włączamy w menu Start uruchom

sndvol32

lub uruchamiamy mixer (tam gdzie ustalamy głośność) ustawiamy, że chcemy mieć jedno wejście LINE-IN (input)
Tu ustawiamy głośnosć naszej gitary pokrętłem LINE-IN, można sobie dołączyć też mikrofon jak ktoś lubi śpiewać z gitarką
Po czym w opcjach programu ustalamy wejścia nagrywające: ustawienia opcje nagrywania itp.

Tu wybieramy regulacje nagrywania i ustawiamy moc sygnału nagrywanego przez kartę można ją zmiksować z mikrofonem i uzyskać ciekawe efekty.


Pójdźmy dalej 


Istnieją karty studyjne i sygnowane pod gitarę. 

Prywatnie używałem być może z przyzwyczajenia kart z Line-6. Wzmacniacze tej firmy kipią cyfrą strasznie, za to karty typu Tone Port wyglądają "misiowo" ze względu na te oldschoolowe wskaźniki wysterowania. Przypominające trochę panel samolotu. Część ustawień tejże karty oczywiście bije po uszach - szczególnie ważne jest na samym początku opracować metodykę nagrywania. Bardzo wygodne do nagrywania gitar w solówkach będzie napewno rozbudowana baza brzmień wzmacniaczy, efektów typu echo, chorus, flanger, całe biblioteki brzmień z całego świata dość wiernie odwzorowanych i dobrze osadzające się w nagraniu podczas miksowania. 
Line6 UX2 - sztandarowa karta do nagrywania gitar

8 kanałowa karta dźwiękowa - UX8 - obecnie nieprodukowana - prawdziwe studio na kółkach i obróbki przykoncertowej


Tego wynalazku RME nie omówie, bo mnie na niego nie stać. Obsługuje 100 kanałów ma USB 3.0.
To jest tańsze - też podobnie do LINE-6 ma swoje software. I pewnie działa nawet nieźle. 

Nasz instrument czy to gitara czy bas można podpiąć do tejże karty na niezliczoną ilość sposobów - przede wszystkim przez wejście instrumentalne - wykorzystując 1) modelling piecy, 2) wejście liniowe z wyjścia liniowego naszego wzmacniacza lub przez transformator wyjściowy - dość pozbawione barwy i dynamiki rozwiązanie, ale można użyć. No i najciekawsza opcja - nagrywanie jednym lub dwoma mikrofonami - lub większą ilością jeśli ktoś ma mikser. Dodatkowo chwytają akustykę i powietrze.. Całość wchodzi do komputera przez magistrale USB. W innych kartach jest to FireWire lub PCI - jesli chodzi o karty do komputerów stacjonarnych. 

W przypadku nagrywania na żywo dużo lepszym rozwiązaniem będzie laptop. W przypadku nagrywania w studio wydajniejszy bedzie komputer stacjonarny. Do niego podepniemy duży monitor, by móc bawić się większą ilością ścieżek. Do tego celu ja używam telewizora(!) bo w TV ida już tylko reklamy. Lepiej sobie poprzestawiać ścieżki i pobawić brzmieniem... Stacjonarka ma poważny problem jesli chodzi o hałas. Może to być słyszalne w przypadku nagrywania na przykład gitary akustycznej przy pomocy mikrofonu. 

Komentarze