Chwyty gitarowe - podstawy


Chwyt gitarowy to potoczna nazwa akordów granych palcami na gitarze. Są niczym innym jak kombinacją co najmniej 3 dźwięków o rożnej wysokości (czyli nazwie) nie są brane pod uwagę dźwięki przesunięte o oktawę czyli kombinacja dźwięków A, A1, A2 - nie jest akordem. Natomiast układ C,D,E - jest już akordem - podobnie C,D,E,E1, bo minimum trzy dźwięki są różne. Dźwięki przesunięte o oktawę nie są brane pod uwagę. Akordy zazwyczaj rozpisuje się w tabelach chwytów dla standardowego strojenia gitary czyli EBGDAE zapisane po amerykańsku lub EHGDAE po europejsku. Istnieją różne kombinacje na jeden chwyt gitarowy - co wynika z rozkładu dźwięków na gitarze jak i wygody. Często znajomy dany chwyt gra inaczej. Dźwięki grane na innych progach niż w standardzie mają inne proporcje harmoniczne i barwę i urozmaicają dodatkowo nasz styl. Niekiedy przy chwycie na 3 progu np G łatwiej jest przejść do chwytu A na 5 progu szybciej niż do skomplikowanej kombinacji na początku gryfu z użyciem innych palców. 


Kliknij poniżej, aby podejrzeć dany chwyt

Wielki rozpis chwytów gitarowych

W formie numerycznej, skróconej nazwie akordu (plus oznacza +) chwyty numerycznie zapisne od struny najcieńszej do najgrubszej oraz w formie graficznej. Klikając w dany chwyt możesz go następnie zopiniować. wersje z obrazkami:

Duży spis chwytów

Duzo chwytow gitarowych

POPULARNE

Chwyty gitarowe odnajdziesz tutaj. (uogólnione)

klikając w poprzedzajacy tekst powinna sie otworzyć tabela w nowym oknie. Sa to oczywiście podstawowe chwyty gitarowe, wwłaściwie układy, które przez przesuwanie po gryfie utworzą prawie wszystkie chwyty, które sa potrzebne do bardzo szerokiego asortymentu styli muzycznych.

Zobacz też tabulatury ->

Oznaczenia nazw akordów, wypisanych w tabeli powyżej:
X - zastepuje symbol wysokości dxwieku (C,D,E Fis itd...)

X - durowy (duży, majorowy)
Xm - molowy (mały, minorowy)
X7 - dominantowy septymowy
Xm7 - septymowy molowy z septymą małą
X6 - durowy z dodaną sekstą wielką
Xm6 - molowy z dodaną sekstą wielką
X7+ - durowy z septymą wielką
X0 - septymowy zmniejszony X9 - nonowy z noną wielką
X9- - nonowy z noną małą
X11 - dominantowy septymowy z kwartą (zamiast tercji) = X7sus4
X5+ - zwiększony
Xm5-7 - septymowy półzmniejszony = Xm6 = Xaug

Na podstawie broszury Tomasza Zwierzewicza : Chwyty gitarowe, PWM Kraków.

Komentarze