Chwyt gitarowy to potoczna nazwa akordów granych palcami na gitarze. Są niczym innym jak kombinacją co najmniej 3 dźwięków o rożnej wysokości (czyli nazwie) nie są brane pod uwagę dźwięki przesunięte o oktawę czyli kombinacja dźwięków A, A1, A2 - nie jest akordem. Natomiast układ C,D,E - jest już akordem - podobnie C,D,E,E1, bo minimum trzy dźwięki są różne. Dźwięki przesunięte o oktawę nie są brane pod uwagę. Akordy zazwyczaj rozpisuje się w tabelach chwytów dla standardowego strojenia gitary czyli EBGDAE zapisane po amerykańsku lub EHGDAE po europejsku. Istnieją różne kombinacje na jeden chwyt gitarowy - co wynika z rozkładu dźwięków na gitarze jak i wygody. Często znajomy dany chwyt gra inaczej. Dźwięki grane na innych progach niż w standardzie mają inne proporcje harmoniczne i barwę i urozmaicają dodatkowo nasz styl. Niekiedy przy chwycie na 3 progu np G łatwiej jest przejść do chwytu A na 5 progu szybciej niż do skomplikowanej kombinacji na początku gryfu z użyciem innych palców.
Kliknij poniżej, aby podejrzeć dany chwyt
Wielki rozpis chwytów gitarowych
W formie numerycznej, skróconej nazwie akordu (plus oznacza +)Duży spis chwytów
Duzo chwytow gitarowych
POPULARNE
Chwyty gitarowe odnajdziesz tutaj. (uogólnione)
klikając w poprzedzajacy tekst powinna sie otworzyć tabela w nowym oknie. Sa to oczywiście podstawowe chwyty gitarowe, wwłaściwieZobacz też tabulatury ->
Oznaczenia nazw akordów, wypisanych w tabeli powyżej:
X - zastepuje symbol wysokości dxwieku (C,D,E Fis itd...)
X - durowy (duży, majorowy)
Xm - molowy (mały, minorowy)
X7 - dominantowy septymowy
Xm7 - septymowy molowy z septymą małą
X6 - durowy z dodaną sekstą wielką
Xm6 - molowy z dodaną sekstą wielką
X7+ - durowy z septymą wielką
X0 - septymowy zmniejszony X9 - nonowy z noną wielką
X9- - nonowy z noną małą
X11 - dominantowy septymowy z kwartą (zamiast tercji) = X7sus4
X5+ - zwiększony
Xm5-7 - septymowy półzmniejszony = Xm6 = Xaug
Na podstawie broszury Tomasza Zwierzewicza : Chwyty gitarowe, PWM Kraków.
X - durowy (duży, majorowy)
Xm - molowy (mały, minorowy)
X7 - dominantowy septymowy
Xm7 - septymowy molowy z septymą małą
X6 - durowy z dodaną sekstą wielką
Xm6 - molowy z dodaną sekstą wielką
X7+ - durowy z septymą wielką
X0 - septymowy zmniejszony X9 - nonowy z noną wielką
X9- - nonowy z noną małą
X11
X5+ - zwiększony
Xm5-7 - septymowy półzmniejszony = Xm6 = Xaug
Na podstawie broszury Tomasza Zwierzewicza : Chwyty gitarowe, PWM Kraków.
Komentarze